Στα 50 ευρώ το μήνα ανέρχεται το χαρτζιλίκι του παιδιού μίας μικρομεσαίας ελληνικής οικογένειας, σύμφωνα με έρευνα της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των μαθητών Δημοτικού. Τα χρήματα αυτά αποτελούν κατά κύριο λόγο υποκατάστατο του κολατσιού, καθώς τα 2/3 ξοδεύονται σε βασικά είδη διατροφής, κατά βάση στη σχολική καντίνα.
Η έρευνα με τίτλο “Καταναλωτικές Συνήθειες των Παιδιών σύμφωνα με τις απόψεις των γονέων” πραγματοποιήθηκε σε δημοτικά σχολεία ολόκληρης της χώρας από το Σεπτέμβριο του 2010 έως το Φεβρουάριο του 2011, με τη συμπλήρωση 2.360 ερωτηματολογίων. Η διανομή τους έγινε από τα κατά τόπους Εργατοϋπαλληλικά Κέντρα.
Σύμφωνα με την έρευνα, το ποσό του μηνιαίου χαρτζιλικιού διαφέρει ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών της οικογένειας. Χρησιμοποιείται κυρίως για την αγορά ειδών διατροφής, καθώς η αγορά διαρκών αγαθών, όπως ρούχα ή παιχνίδια, γίνεται συνήθως σε συνεργασία με τους γονείς. Οι γονείς χρησιμοποιούν τα χρήματα ως υποκατάστατο του κολατσιού, κατά 58,2% λόγω έλλειψης χρόνου να το προετοιμάσουν στο σπίτι, και κατά 59% λόγω της προτίμησης των παιδιών για την καντίνα και τις συλλογικότητες που σχηματίζονται γύρω της. Ωστόσο, το 96,3% των γονέων θεωρεί ότι τα παιδιά θα πρέπει να διατρέφονται στα σχολεία.
Οι μικροί καταναλωτές δε διαθέτουν πλήρη ανεξαρτησία, καθώς το 93,5% των γονιών δηλώνει ότι επεμβαίνει στις αγορές που κάνει το παιδί. Ωστόσο, 79,2% δηλώνει ότι δίνει στο παιδί τη δυνατότητα να διαχειρίζεται το χαρτζιλίκι. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην επαρχία, λόγω του χαμηλότερου κόστους διαβίωσης, η αγοραστική δύναμη είναι αυξημένη κατά 19,5%.
Κατά την παρουσίαση της έρευνας, ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γ. Παναγόπουλος δήλωσε ότι “Η ΓΣΕΕ προτίθεται να ζητήσει από την ΕΛΣΤΑΤ θεσμοθέτηση δείκτη μικρού καταναλωτή για να παρακολουθεί την εξέλιξη του κόστους προϊόντων που αφορούν τα παιδιά”. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη για μαθήματα αγωγής καταναλωτή στα σχολεία. Σε γενικές γραμμές, τα παιδιά διαμορφώνουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες από τους γονείς, κάτι που δεν είναι πάντα θετικό.
Όπως αναφέρθηκε στην παρουσίαση, η πίεση του καταναλωτισμού προκαλεί συμπτώματα κατάθλιψης σε μικρά παιδιά, κυρίως εκείνα των χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων, σύμφωνα με διεθνείς έρευνες. Ως γνωστόν τα παιδιά βρίσκονται στο επίκεντρο του μάρκετινγκ και της διαφήμισης και στη συνέχεια πιέζουν τους γονείς για την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνες, μέχρι την ηλικία των 6, τα παιδιά δεν διακρίνουν τις διαφημίσεις από το τηλεοπτικό πρόγραμμα.
Ο Δ. Σπυράκος, ΓΓ Καταναλωτή, αναφέρθηκε στις διαφορές της χώρας μας με άλλες ευρωπαϊκές χώρες: “Στη Γερμανία (το χαρτζιλίκι) ανέρχεται στα 23 ευρώ, σχετίζεται όμως και με τις διατροφικές συνήθειες”. Υποστήριξε ότι τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την βελτίωση των καταναλωτικών συνηθειών μικρών αλλά και μεγάλων περιλαμβάνουν την ενδυνάμωση προστασίας του καταναλωτή, την εξοικονόμηση πόρων στη μέση ελληνική οικογένεια και την προαγωγή βιώσιμης κατανάλωσης με έμφαση στην υγιεινή διατροφή.
Δύο από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος είναι η θετική προδιάθεση των γονέων στην καταναλωτική εκπαίδευση των παιδιών και η αποσπασματικότητα των οδών πληροφόρησης για την ορθή καταναλωτική συμπεριφορά. Τρίτο σημαντικό συμπέρασμα είναι ότι υπάρχει έλλειψη θεσμών στη διαμόρφωση της καταναλωτικής συνείδησης στη χώρα μας, κάτι που πρέπει να διορθωθεί.
Πηγή : tvxs
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου